- Czym jest protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania?
- Pobierz darmowy wzór protokołu zdawczo-odbiorczego
- Protokół zdawczo-odbiorczy — dla kogo?
- Kiedy sporządza się protokół zdawczo-odbiorczy?
- Co powinien zawierać protokół zdawczo-odbiorczy?
Procedura zakupu mieszkania jest żmudna, czasochłonna oraz stresująca. Sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego jest jedną z ostatnich czynności, jakie musimy wykonać, żeby zwieńczyć dzieło. Mimo ogólnego zmęczenia i zbliżającej się wielkimi krokami finalizacji transakcji, trzeba znaleźć w sobie jeszcze trochę koncentracji, żeby rzetelnie i fachowo sporządzić omawiany dokument. Zaniedbania w tej materii mogą przysporzyć nam niepotrzebnych kłopotów prawnych bądź finansowych.
Czym jest protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania?
Protokół zdawczo-odbiorczy jest dokumentem potwierdzającym przekazanie nieruchomości po podpisaniu umowy. Znajdują się w nim ogólne i szczegółowe informacje na temat stanu technicznego mieszkania lub domu w konkretnym czasie. Umieszcza się w nim listę przedmiotów składających się na wyposażenie lokalu, aktualny stan liczników oraz ewentualne usterki.
Sporządzenie protokołu powinno być poprzedzone dokładnym sprawdzeniem lokalu, którego dotyczy dokument, ponieważ może być on podstawą prawną do ewentualnych roszczeń którejś ze stron. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w której kupujemy mieszkanie lub dom bezpośrednio od dewelopera. Wówczas na rekonesans warto udać się ze specjalistą, który będzie w stanie ocenić i ogólny stan techniczny lokalu, i jego zgodność z projektem budowlanym.
Pobierz darmowy wzór protokołu zdawczo-odbiorczego
Prawidłowy wzór protokołu zdawczo-odbiorczego mieszkania możesz pobrać tutaj.
Pamiętaj, żeby podczas wypełniania protokołu nie pominąć kluczowych informacji. W dokumencie powinny się znaleźć:
- data oraz miejsce sporządzenia protokołu;
- dokładny adres nieruchomości, której dokument dotyczy;
- dane obu stron (w tym aktualne dane kontaktowe);
- aktualny stan liczników: zimnej oraz ciepłej wody, prądu i gazu;
- liczba i rodzaj przekazanych kluczy;
- opcjonalnie: kody do bram i domofonów, przekazane piloty;
- szczegółowy spis przedmiotów stanowiących wyposażenie lokalu;
- informacje o stanie technicznym i ewentualnych uszkodzeniach;
- dokumentacja fotograficzna stanu technicznego (opcjonalnie video);
- inne istotne informacje dotyczące przekazywanego lokalu;
- ręczne podpisy wszystkich stron.
Protokół zdawczo-odbiorczy — dla kogo?
Generalnie protokół zdawczo-odbiorczy sporządza się przy:
- odbiorze technicznym mieszkania z rynku pierwotnego;
- kupnie-sprzedaży lokalu z rynku wtórnego;
- wydawaniu nieruchomości najemcom;
- odbieraniu nieruchomości od najemców;
- odbieraniu nieruchomości po remoncie.
Wydawać by się mogło, że rzetelne spisanie protokołu jest ważne głównie w dwóch pierwszych sytuacjach, jednak również w kontekście najmu jest to kluczowy dokument. Protokół jako załącznik do umowy zawartej między najemcą i wynajmującym stanowi bowiem podstawę dla rozstrzygnięcia licznych sporów pomiędzy nimi, bez konieczności przenoszenia ich na drogę sądową, co nigdy nie jest pożądane i najczęściej przeciąga się w czasie.
Kiedy sporządza się protokół zdawczo-odbiorczy?
Jeśli chodzi o protokół zdawczo-odbiorczy przy zakupie mieszkania od dewelopera, to najlepiej połączyć podpisanie go z przekazaniem kluczy. Zyskamy wówczas gwarancję, że w lokalu nie zostaną wprowadzone już żadne zmiany i nie zostaną zużyte media, co mogłoby narazić nas na dodatkowe koszty. Protokół można spisać wcześniej, ale dla kupującego to dość ryzykowne.
Również w przypadku zakupu mieszkania na rynku wtórnym oraz przy najmie najlepiej sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy w chwili, w której ostatecznie przekazujemy lokal drugiej stronie. W ten sposób można uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji i bezpodstawnych roszczeń.
Co powinien zawierać protokół zdawczo-odbiorczy?
Protokół zdawczo-odbiorczy powinien mieć określoną formę oraz treść, chociaż nie ma sztywnych przepisów regulujących tę kwestię. Wśród elementów, jakie należy w nim zawrzeć, znajdują się:
- data i miejsce spisania dokumentu;
- dokładny adres nieruchomości, której dotyczy;
- dane imienne obu stron;
- aktualne dane kontaktowe;
- aktualny stan oraz numery liczników wszystkich mediów (zimna i ciepła woda, energia elektryczna, gaz);
- zapis potwierdzający, że nastąpiło przekazanie kluczy do lokalu i innych pomieszczeń przynależących do nieruchomości (garaż, piwnica, skrzynka na listy, brama wjazdowa do osiedla, itd.) wraz z liczbą przekazanych kompletów;
- spis przedmiotów stanowiących wyposażenie lokalu;
- stan techniczny lokalu i wyposażenia;
- informacje o potencjalnych uszkodzeniach, itd.;
- w przypadku zakupu nieruchomości od dewelopera – wszystkie wykryte wady, usterki i niedoróbki;
- dodatkowe informacje, np. kod do domofonu;
- dokumentacja fotograficzna;
- podpisy wszystkich stron biorących udział w transakcji.
Jakie wyposażenie mieszkania uwzględnić w protokole zdawczo-odbiorczym?
W protokole warto uwzględnić praktycznie wszystkie przedmioty, które pozostają w lokalu, zarówno elementy stałe, czyli trwale przytwierdzone, jak i mienie ruchome. Z pewnością, powinny się tam znaleźć wszystkie meble (również będące w zabudowie) czy urządzenia RTV i AGD, a także mniejsze przedmioty, jak odkurzacz, lustra, żyrandole, naczynia czy suszarka do prania. Ważne jest, żeby precyzyjnie opisać stan techniczny mienia, zwłaszcza jeśli jest ono w jakiś sposób uszkodzone.
Szczególnie w przypadku nieruchomości przeznaczonej na wynajem lista znajdujących się tam przedmiotów będzie długa, ale warto poświęcić czas na jej sporządzenie, żeby uniknąć nieporozumień czy też żeby nie narazić się straty finansowe.
Protokół zdawczo-odbiorczy — czy można dołączyć fotografie?
Dołączenie zdjęć do protokołu zdawczo-odbiorczego jest nie tyle możliwe, co nawet wskazane. Dotyczy to szczególnie lokali i sprzętów, które nie są w stanie idealnym. Opis w stylu „zarysowana szafa” czy „poplamiona ściana” może okazać się niewystarczający, żeby później udowodnić, że tego typu zniszczenia się nie powiększyły. Mało tego, właściciel, który wynajmuje mieszkania na rok albo kilka lat, zwyczajnie może zapomnieć, w jakim stanie znajdowały się poszczególne elementy wyposażenia czy nawet wnętrza.
Protokół zdawczo-odbiorczy zużycia prądu i gazu
Protokoły zdawczo-odbiorcze zużycia prądu i gazu to osobne dokumenty, które sporządza się w sytuacji, w której zmienia się podmiot zobowiązany do płacenia za energię elektryczną i gaz w danym lokalu. Często stosuje się takie protokoły przy przekazaniu nieruchomości najemcy przez wynajmującego.
Protokół zdawczo-odbiorczy prądu i gazu najczęściej musi zawierać następujące dane:
- miejscowość i data podpisania;
- dane obu stron protokołu (wynajmującego i najemcy);
- adres nieruchomości, której protokół dotyczy;
- numer licznika;
- aktualny stan licznika (najlepiej spisać go w obecności obu stron);
- ręczne podpisy obu stron protokołu.
W naszym kraju każdy z dostawców prądu i gazu ma swój własny wzór protokołu zdawczo-odbiorczego, jak protokół zdawczo-odbiorczy TAURON, protokół zdawczo-odbiorczy PGNiG, protokół zdawczo-odbiorczy PGE, protokół zdawczo-odbiorczy ENEA i protokół zdawczo-odbiorczy ENERGA.
Protokół zdawczo-odbiorczy a ubezpieczenie nieruchomości
Można powiedzieć, że w wielu przypadkach protokół zdawczo-odbiorczy spełnia podobną funkcję, co polisa mieszkania, ponieważ stanowi finansowe zabezpieczenie mienia. Przykładowo, kiedy wynajmujemy mieszkanie osobom trzecim, to przekazujemy im w użytkowanie nieruchomość o konkretnej wartości. Jeśli dojdzie do dewastacji albo po prostu drobnych uszkodzeń, protokół zdawczo-odbiorczy będzie podstawą prawną do naszych roszczeń finansowych, dzięki czemu powinniśmy odzyskać utracone pieniądze. Nie zapominajmy jednak, że protokół chroni nas tylko przez zniszczeniami spowodowanymi przez lokatorów, a polisa mieszkaniowa może zapewnić nam zdecydowanie szerszą ochronę.
Oczywiście, protokół stanowi zabezpieczenie dla obu stron umowy, zarówno w przypadku sprzedaży nieruchomości, jak i najmu.
Ile kosztuje ochrona mieszkania z polisy?
Obliczyliśmy, ile kosztuje podstawowe ubezpieczenie mieszkania o powierzchni 60 mkw., którego wartość rynkową szacuje się na 450 000 zł. Kalkulację przeprowadziliśmy dla zakresu obejmującego tylko podstawowe zdarzenia losowe, czyli najprostszej i najtańszej opcji ubezpieczenia.
W wariancie od ryzyk nazwanych taka polisa kosztuje od 161 zł do 340 zł. W opcji All Risks trzeba za nią zapłacić od 236 zł do 546 zł. Wszystkie liczby odnoszą się do roku obowiązywania ubezpieczenia, a poszczególne oferty różnią się minimalnie, głównie wliczonymi w cenę dodatkami.
Najem to zyskowny i pewny sposób zarobiania dodatkowych pieniędzy. Zawsze jednak warto dodatkowo zabezpieczyć swój interes i poza kaucją, umową najmu oraz protokołem zdawczo-odbiorczym postarać się o polisę mieszkaniową. Co istotne, ubezpieczenie może również wykupić lokator, zabezpieczając finansowo posiadane ruchomości domowe oraz opcjonalnie nakłady inwestycyjne. Wśród rozszerzeń, które powinien wykupić i właściciel, i lokator, na pierwszym miejscu trzeba wymienić OC w życiu prywatnym. To dodatek gwarantujący ochronę finansową przed szkodami, jakie nieumyślnie wyrządza się osobom trzecim, czyli m. in. sąsiadom, administracji budynku lub drugiej stronie umowy najmu –
- Leszek Drozdalski, ekspert portalu ubezpieczeniemieszkania.pl.
Ubezpieczenie mieszkania – porównanie ofert |
||
TU |
W cenie
|
Roczna składka |
Ubezpieczenia od ryzyk nazwanych |
||
- |
161 zł |
|
Europa Ubezpieczenia |
Home Assistance, dewastacja |
180 zł |
Home Assistance |
197 zł |
|
Mtu24.pl |
Home Assistance |
206 zł |
Home Assistance, dewastacja |
212 zł |
|
Inter Polska |
Home Assistance, dewastacja |
226 zł |
Home Assistance, dewastacja |
237 zł |
|
Home Assistance, dewastacja |
293 zł |
|
Home Assistance, dewastacja, pakiet medyczny |
340 zł |
|
Ubezpieczenia od ryzyk wszystkich (All Risks) |
||
Benefia |
Home Assistance, przedmioty szklane |
236 zł |
Europa Ubezpieczenia |
Home Assistance, dewastacja, powódź |
240 zł |
Inter Polska |
Home Assistance, dewastacja |
315 zł |
Link4 |
Home Assistance, dewastacja |
331 zł |
Wiener |
Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane |
341 zł |
Proama |
Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane |
483 zł |
Generali |
Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane, pakiet medyczny |
546 zł |
Źródło: ubezpieczeniemieszkania.pl (stan na: 23.05.2023 r.).
Gdzie kupię ubezpieczenie mieszkania?
Polisę mieszkaniową najprościej, najszybciej i najtaniej kupisz w Internecie, np. za pośrednictwem porównywarki ubezpieczeń. W ten sposób ochronę mogą wykupić i wynajmują, i najemcy, do podstawowego zakresu dobierając wybrane rozszerzenia i samodzielnie ustalając sumy ubezpieczenia dla poszczególnych rodzajów mienia. Powyższa kalkulacja pokazuje wyraźnie, jak duże potrafią być różnice w cenach niemal identycznych produktów ubezpieczeniowych. Za pomocą porównywarki można zapoznać się z większą liczbą ofert w krótkim czasie i w konsekwencji zaoszczędzić nawet kilkaset złotych w skali roku.
Porównywarka ubezpieczeń jest, rzecz jasna, narzędziem darmowym, a jej obsługa jest prosta i intuicyjna. Jeśli znasz podstawowe parametry swojej nieruchomości i wiesz, od jakich zdarzeń chcesz ją ubezpieczyć, procedura wyszukiwania najatrakcyjniejszej oferty zajmie ci dosłownie kilka minuty. Kiedy już porównasz polisy i zdecydujesz się na jedną z nich, będziesz mógł od razu przejść do opłacenia składki. Bez zbędnych formalności i bez konieczności wizyty w placówce towarzystwa, w wybrany przez siebie sposób zrealizujesz transakcję i uzyskać ochronę ubezpieczeniową nawet od następnego dnia roboczego.